Robots gaan bestelde boodschappen verzamelen voor AH

1 december 2022 redactie AutomationNL Swisslog

In het nieuwe Home Shopping Center (HMC) van Albert Heijn hoeven medewerkers houdbare producten niet meer zelf uit de rekken te pakken omdat dit geheel geautomatiseerd gebeurt. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Swisslog, een specialist in magazijnautomatisering en -software.

Voor het geautomatiseerd vullen van de boodschappenkratten is gekozen voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief een AutoStore: een systeem dat robots en bakken gebruikt om losse producten, zoals een pot pindakaas of een tube tandpasta, snel te verzamelen. Bijna 300 robots rijden straks door het nieuwe HSC om de bestelde boodschappen te verzamelen. Voor de medewerkers wordt het werk daardoor lichter.  

Dirk-Jan de Vos, Head of Sales Swisslog Benelux: "Samen met Albert Heijn hebben onze experts op het gebied van online boodschappen een oplossing gecreëerd waarbij verschillende technologieën worden ingezet om een boodschappenkrat te vullen, te transporteren en te sorteren – aangestuurd door onze slimme SynQ software. De technologie is geselecteerd op basis van de product- en orderstructuur van Albert Heijn." 

Innovatief en duurzaam

De nieuwe locatie van ruim 25.000 m2 is naast innovatief ook duurzaam. Het volledig gasloze gebouw krijgt, net als alle andere HSC's en DC's van Albert Heijn het BREEAM-certificaat vanwege verschillende duurzame energieoplossingen zoals zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.  

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: "In dit nieuwe Home Shop Center komen vernieuwing en duurzaamheid samen: twee thema's waar we bij Albert Heijn – vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’ – groots op inzetten. Met de slimme automatiseringsoplossing van Swisslog maken we het werk efficiënter en lichter waarbij onze collega’s een cruciale rol blijven spelen in het verzorgen van de boodschappen voor onze klanten." 

Bouw gestart 

De bouw van het nieuwe pand in Barendrecht is onlangs gestart. Na oplevering in het voorjaar van 2023 wordt gestart met de implementatie van AutoStore. De opening staat gepland in het najaar van 2023. Het HSC in Barendrecht gaat per week 45.000 bestellingen bij klanten thuisbezorgen. 

Kleine en middelgrote bedrijven

De afgelopen 12 maanden heeft Swisslog wereldwijd 45 nieuwe AutoStore-projecten opgestart in vijftienverschillende landen. De orderwaarde van de nieuwe installaties gaat in de richting van 3 miljoen euro. Anders dan bij Albert Heijn gaat het hierbij voornamelijk om kleine en middelgrote bedrijven. Voor dit soort projecten is de typische systeemconfiguratie tot 35.000 containers en 35 robots, geleverd met of zonder modulaire Swisslog SynQ-software, SAP EWM-integratie en gestandaardiseerde transportsystemen. In België en Nederland heeft het Zwitserse automatiseringsbedrijf recent projecten geïmplementeerd bij Bpost-dochter Active Ants in Willebroek en bij Rhenus Contract Logistics in Tilburg.

Altijd op de hoogte blijven?