Over de voordelen van remanufacturing

29 september 2023 David Peck Jan-Henk Welink
Hier en daar komt men het al tegen: remanufacturing, zowel in de automatisering als in andere gebeiden. Zo worden niet alleen PLC’s opgekocht voor remanufacturing, maar ook zoiets relatief eenvoudig als bureaustoelen. Maar wat is remaufacturing eigenlijk? En waarom is het in opkomst? En zou het iets voor meer bedrijven kunnen zijn.

Wat is remanufacturing?

Feitelijk is remanufacturing een productieproces waarbij gebruikte producten worden teruggebracht tot de oorspronkelijke productspecificatie, zodat ze opnieuw op de markt kunnen worden gebracht en gedurende meerdere gebruikscycli functioneel kunnen zijn. Hierbij worden nieuwe onderdelen ingezet, en worden versleten of verouderde onderdelen vervangen. Soms worden onderdelen gereviseerd en ingezet in het remanufacturingsproces. Remanufacturing is iets anders dan reapratie of refurbishment. Bij reparatie is er sprake van het terugbrengen van beschadigde onderdelen tot een functioneel werkende staat. Refurbishment (ook wel reconditioning genoemd) is het herstellen van onderdelen tot de oorspronkelijke specificatie, vaak door het verneiuwen van het opperval van een product (bijvoorbeeld herstofferen). Over het algemeen onerscheid remanufacturing van deze processen doordat het gehele product op een peil wordt gebracht die voldoet aan de verwachtingen van een klant. Een geremanufactured product kan dan zelfs beter zijn dan het originele product, omdat het verneiuwde onderdelen heeft. 

Het proces van remanufacturing is globaal te beschrijven in 5 stappen. De eerste stap is de aanvoer van het product. Hierbij is een retour logistiek opgezet voor het product. Dat kan bestaan uit een retourgarantie van een product, maar simpelweg ook uit het opkopen in de markt. De tweede stap is het ontmantelen en schoonmaken van het product. Als het product is ontmanteld dan wordt duidelijk welke producten (of onderdelen) direct kunnen worden hergebruikt, en welke moeten worden vervangen. Vervanging is vaak noodzakelijk omdat onderdelen bijvoorbleed versleten, geoxideerd of verouderd zijn. De derde stap is recycling. De vervangen onderdelen worden aangeboden voor recycling of als restafval. Omdat bij het bedrijf bekend is uit welk materiaal het onderdeel is vervaardigd, kan die informatie er voor zorgen dat het onderdeel een hogere schrootprijs heeft, dan de gangbare mix aan schroot. De vierde stap is het reassembleren. Dit kan een onderdeel zijn van het normale assemblageproces, maar in veel gevallen wordt heir vaak een aparte assemblagelijn voor opgezet. De vijfde en laatste stap is het testen van het product op de gewenste standaarden.

Bij een circulaire economie worden de materiaalkringlopen gesloten, zodat er geen verlies meer is

Remanufacturing is al gemeengoed in veel bedrijfstakken zoals de luchtvaart, automobielindustrie, elektrsische motoren, productiemachines, prodcutieprinters, zware machines voor in de bouw, en medische apparatuur.

Waarom remanufacturing? 

De redenen om producten terug te halen voor remanufacturing is bij die bedrijfstakken gevarieerd. In sommige gevallen is het voortgekomen uit onderhoud, van bijvoorbeeld vliegtuigmotoren, in andere gevallen uit reparatie. De redenen voor bedrijven om nu over te gaan op remanufacturing is het aanboren van een nieuwe markt, en steeds vaker in combinatie met het grip krijgen op componenten. Ook wordt circulair ondernemen als reden genoemd. Bij een circulaire economie worden de materiaalkringlopen gesloten, zodat er geen verlies meer is. Hierbij is de langste kringloop die van recycling waarbij het product weer uit beschikbaar gemaakt materiaal wordt opgebouwd. Een kortere kringloop is het opnieuw gebruiken van het hele product door remanufacturing. Dit bespaart productiekosten en –energie van het maken van de onderdelen. Het grote voordeel voor menig bedrijf is dat ze zelf toegang maken tot het terughalen van hun producten en zo zelf grip houden op hun componenten. Het recente tekort aan chips liet zien dat dit tegenwoordig strategisch een goede stap is. Materialen terugkrijgen via recycing is mogelijk, maar de producent is dan afhanklijk van andere bedrijven, óók buiten de EU, en bij recycling worden niet alle metalen teruggewonnen en ook niet altijd van de juiste kwaliteit. 

De beschikbaarheid van materialen om hardware staat steed meer onder druk. In de EU staan deze materialen bekend als “Critical Raw Materials” (CRM). Sinds 2011 worden er al lijsten van materialen bijgehouden waarvan de beschikbaarheid labiel kan zijn, maar de economische impact voor de EU groot. De meeste van deze materialen zijn metalen die onder andere door de high tech industrie worden gebruikt. In 2011 werden 14 materialen als kritisch beschouwd, in 2023 zijn dat er al 32 met 2 metalen (koper en nikkel) die als strategisch belangrijk meetellen. De meeste van deze kritische materialen hebben een labiele beschikbaarheid omdat ze buiten de EU komen, en dat kan in gevallen geoplotiek gevoelig liggen. De EU heeft op 16 maart 2023 de Critical Raw Materials Act gepresenteerd, die door lidstaten wordt overgenomen. Die stelt onder andere dat bepaalde grote bedrijven audits moeten uitvoeren op hun toeleveringsketen. Grip houden op eigen onderdelen in de kringloop is daarom een strategisch belangrijke keuze.

De beschikbaarheid van materialen om hardware staat steed meer onder druk

Het voordeel van remanufacturing boven recycling op het gebied van milieu, is dat er minder zware metalen in het milieu komen. Niet alle materialen in apparatuur kunnen worden gerecycled. Veel producten belanden alsnog in afvalverbrandingsinstallaties, en zware metalen komen via de assen in het milieu terecht. In Nederland worden die zware metalen voor het grootste gedeelte uit de assen gehaald.

Is remanufacturing geschikt voor een product?

Steeds meer bedrijven ontdekken remanufacturing als een manier om een nieuwe markt aan te boren, of om grip te houden op onderdelen uit een kwetsbare toeleveringsketen. Om na te gaan of remanufacturing geschikt is voor bepaalde producten in een bedrijf, wordt eerst gekeken naar het marktpotentieel, het productontwerp en haar productie, en de retourlogistiek.

Bij het bepalen van het marktpotentieel zal de eerste vraag zijn of er klanten zijn die in een gereviseerd prodcut zijn geintereseerd. Zo is de markt van geremanufacturde arbo-technisch goedgekeurde bureaustoelen niet (alleen) meer de kantorenmarkt, maar ook de markt voor thuiswerkers. Er kan dus een aparte markt worden aangeboord voor geremanufacturde prodcucten. Een tweede aspect die voor de bestaande klantenkring belangrijk is, is hoe men remanufacturing opvat. In een veranderende zakelijke wereld waar leefomgeving en strategisch materiaalbeheer steeds belangrijker worden, kan remanufacturing het merk van een product en de reputatie van een bedrijf versterken.   

Een eerste vraag bij het bekijken of een product voor remanufactring in aanmekring komt, is of de wetgeving het toestaat

Een eerste vraag bij het bekijken of een product voor remanufactring in aanmekring komt, is of de wetgeving het toestaat. Daarnaast wordt ook gekeken hoe de veiligheidseisen van een product zijn. Voor sommige producten zijn de veiligheidseisen dermate hoog dat er een vaste levensduur is voor bepaalde producten. Daarna moet het product worden vernietigd voor recycling. [voorbeeld nodig]. Verder moet bekeken worden of een product zodanig is ontworpen of het zich leent qua kosten het te remanufacturen. Sommige producten zijn dermate ontworpen dat demontage erg lastig is, en veel arbeidsuren kost. Remanufacturing kan dan al snel niet meer uit. Voor dezelfde reden is het belangrijk dat het testen van gereviseerde producten eenvoudig is.

Retourlogistiek is ook een achilleshiel voor remanufacturing. Als de kosten voor retourlogistiek te hoog oplopen, dan is remanufacturing economisch niet levensvatbaar. De vraag is dan of er een efficiënt systeem van retourlogistiek is, waarmee producten kostengunstig kunnen worden opgehaald en opgeslagen. Een stimuleringssysteem dat klanten aanmoedigt om hun producten terug te sturen kan hier bij helpen. Het bedrijfsmodel kan eventueel worden aangepast om het terugwinnen van producten op te nemen. Een voorbeeld voorbeeld is het productportfolio uit te breiden naar het leasen van producten. Slimme inzet van bestaande verkoop- en distributiekanalen houdt retourlogistiek betaalbaar.

Digital twins en monitoring

Remanufacturing kan complex zijn, kan door door digital twinning, net zo als bij de reguliere fabrica (manufacturing), worden ondersteund. Digital twins kunnen worden gebruikt om de efficiëntie, kwaliteit en duurzaamheid van het remanufacturingsproces te verbeteren, en geremanufactured prodiucten te monitoren. Met real-time monitoring kan een digital twin met sensoren worden verbonden met het fysieke product, om real-time monitoring van de prestaties en conditie van het remanufactured product mogelijk te maken. Retourlogistiek is bij remanufactruing belangrijk, en daar kunnen digital twins inzicht geven in de beschikbaarheid van producten in de retourketen, maar ook bij inzet bij de klant. Door daar het product te monotoren, kan een technisch en financieel optimale beslissing worden genomen om een product terug te halen voor remanufacturing, revisie of onderhoud.

Verder met remanufacturing? 

Als men verder de mogelijkheden van remanufacturing voor het bedrijf te verkennen, kan men meer lezen op de website van de European Remanufacturing Network en de European Remanufacturing Council. Hier vindt men voorbeelden van bedrijven die met remanufacturing aan de slag zijn gegaan. Voor de bewustwording van de strategische kanten in een bedrijf van remanufacturing is een bordspel ontwikkeld. Uit onderzoek is gebleken dat mensen ook door spel veel leren en blijvend onthouden. Het brodspel heet “Risk and Race”. De auteurs geven ook trainingen aan bedrijven vanuit het Europees programma European Innovation and Technology Manufacturing (EITM).

 

Meer weten over remanufacturing?

De auteurs van dit artikel zijn:

  • dr. ir. David Peck, Associate Professor TU Delft, Executive Board, EIT Raw Materials
  • ir. Jan-Henk Welink, project leider, Materials Science and Engineering, Mechanical Engineering, TU Delft

Altijd op de hoogte blijven?